Jak prowadzić budżet domowy w bullet journal/notesie? cz.1

0
880
fot.unsplash.com

Bullet journal to świetne narzędzie do monitorowania swojej pracy np. podczas home office, sprawdzi się do planowania jadłospisów na cały tydzień, do przygotowywania listy zakupów, jako kalendarz, jako forma rozładowania nadmiernej kreatywności itp. Nic dziwnego, że idealnie nada się także do planowania budżetu domowego. Zacznij już dziś i nie zwlekaj!

Gdzie można prowadzić plan budżetu domowego?

Tak naprawdę pierwszy krok to szukanie oszczędności, jednak aby wiedzieć, na czym możesz oszczędzić pieniądze, istotne jest to, na co te pieniądze wydajesz. Zacznij więc od spisywania listy swoich wydatków w konkretnym miesiącu. Mowa tutaj nie tylko o paragonie w biedronce na 100 złotych, ale i wyszczególnieniu, że np. 20 zł wydałeś na środki czystości, a 30 zł na coś, co było ci niepotrzebne bo była to po prostu chwilowa zachcianka.

Dziś skupiamy się na planowaniu budżetu domowego w bullet journalu lub zwykłym notesie czy zeszycie. Zaczynajmy!

Strona pierwsza – legenda

Nieodłącznym elementem bullet journalu jest legenda, czyli strona na której zapisujesz co oznacza dany symbol czy dany kolor. Możesz np. kolorem żółtym oznaczyć swoją wypłatę, kolorem fioletowym dodatkowy zarobek, a kolorem zielonym wydatki na rzecz np. mieszkania. Innym sposobem jest kategoryzowanie rzeczy za pomocą symboli. Mała koperta może oznaczać np. kwotę, którą odłożyliśmy do przysłowiowej skarpety. Wybierz takie symbole, które ci odpowiadają i są proste do narysowania.

Jak prowadzić budżet domowy w bullet journal
fot.unsplash.com

Strona druga – kalendarz

Kolejny krok to kalendarz najlepiej całoroczny na dwie strony (lewa i prawa strona). Możesz taki kalendarz zmodyfikować pod siebie i pod konkretny cel. W tym wypadku mowa o oszczędzaniu więc dobrym pomysłem będzie posiadanie dwóch rubryk każdego dnia. Jedna to przychód, inna wydatek. Na końcu każdego tygodnia dodaj np. kolejną rubrykę, w której wpiszesz kwotę, która ci została i którą np. odkładasz na konto oszczędnościowe.

Innym sposobem będzie monitorowanie dni w których nie wydałaś pieniędzy. Jest to fajny sposób, aby nieco ograniczyć się ze zbędnymi wydatkami. Każdy dzień bez wydanej złotówki to np. kolor różowy. Pod koniec roku zobaczysz ile dni udało ci się przeżyć z tego co masz już w domu.

Strona trzecia – oszczędzanie i cel

Kolejna strona to oszczędzanie. Wyznacz sobie cel finansowy, który chcesz osiągnąć. Może to być np. 5000 złotych. Na środku kartki narysuj słoik i podziel go na kilka fragmentów liniami poziomymi. Każda linia to konkretna kwota (500-1000-1500-2000-2500-3000-3500-4000-4500-5000). Za każdym razem, gdy odłożysz 500 złotych pokoloruj jeden fragment słoika. Na dole zrób tabelkę. Pierwsza kolumna tabelki to data, czyli dzień w który odkładasz określoną kwotę na konto, druga tabelka to kwota czyli np. 500 złotych, ale możesz także wpłacić np. 400, a w przyszłym miesiącu 600. Zrób 12 kolumn na 12 miesięcy w skali roku. Dodatkowo możesz ozdobić całą stronę naklejkami czy rysunkami.

Inny sposób to tabelka z oszczędzaniem. Stwórz 20 kwadracików jeden pod drugim w linii pionowej. Pierwszy niech zacznie się od 50, a ostatni niech ma 1000. Oznacza to, że masz 20 kwot po 50 złotych i uzbierasz 1000 złotych. Takich tabelek możesz zrobić np. 10 i finalnie zaoszczędzisz 10 000 złotych w skali np. roku. Podobnie, jak w przypadku słoika, jednak tutaj polecamy zrobić to na drugiej stronie, stwórz tabelkę i wpisz kiedy odkładasz i ile odkładasz. Nie zapomnij za każdym razem zakolorować odpowiedniego kwadracika.

Jak prowadzić budżet domowy w bullet journal
fot.unsplash.com

Strona piąta – rachunki

Warto poświęcić jedną lub dwie strony tylko i wyłącznie na rachunki. Rozpisz sobie w linii pionowej co płacisz. Mowa tutaj o np. mediach, tv, internecie, telefonie, rachunkach, netflix, spotify, samochód, oc, ac, mieszkanie itp. Kolejna rubryka może oznaczać kwotę, czyli np. samochód 500, media 200. Następnie na górze w linii poziomej zapisz miesiące, najlepiej jedną literką, czyli S-L-M-K-M-C-L-S-W-P-L-G i na dole pod każdym z nich umieść mały kwadracik. W momencie w którym coś opłacisz – zakreśl to. Innym sposobem może być nie tylko zakreślanie czy zapłaciłeś dany rachunek, ale także i np. umieszczanie pod spodem kwoty, która wyszła za konkretną rzecz.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here