Jak zastosować dietę ketogeniczną w życiu codziennym?

0
137
Dieta ketogeniczna
fot.unsplash.com

Dieta ketogeniczna stosowana jest w celu przestawienia naszego organizmu z produkcji energii poprzez spalanie węglowodanów na wykorzystanie tłuszczów do produkcji energii potrzebnej do funkcjonowania naszego organizmu. Najważniejszą zasadą diety keto jest bez wątpienia bardzo niskie spożycie węglowodanów dostępnych w produktach takich jak białe pieczywo czy różnego rodzaju makarony, na rzecz głównie tłuszczów oraz białka, które znaleźć można między innymi w orzechach serach czy nawet w awokado.

Keto dieta zakłada jedzenie posiłków, w których osiemdziesiąt procent wartości energetycznej będą stanowić tłuszcze, a pozostałą część, czyli dwadzieścia procent wartości energetycznej stanowią węglowodany i białko. Na czym jednak faktycznie dieta keto polega? Jak dobrać produkty, by jeść smacznie i zdrowo? Czy można chudnąć i jeść do syta na diecie ketogenicznej? Na te pytania i wiele innych odpowiemy w poniższym artykule

Jak działa dieta ketogeniczna?

Osoby, które nie korzystają z diet zaleconych przez względy zdrowotne lub z wyniku chęci zmiany swojej sylwetki bądź masy ciała swoją energie czerpią głównie z węglowodanów. Natomiast dla osób na diecie ketogenicznej węglowodanów w jadłospisie jest niewiele, więc same węglowodany jako źródło energii okazuje się niewystarczające.

Dieta ketogeniczna
fot.unsplash.com

Organizm zmuszony do zapewnienia sobie kaloryczności potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania organów wewnętrznych, a także mięśni, zaczyna ich szukać alternatywnych źródeł, którym stają się tłuszcze. W całym procesie polegającym na rozpadzie tłuszczy dochodzi do tak zwanej ketozy. W wyniku samej ketozy, stężenie ciał ketonowych we krwi jest dużo większe niż stężenie glukozy. Przy czym jeśli ilość węglowodanów będzie odpowiednio niska, to uczucie głodu zostanie zahamowane.

Pierwotne zastosowanie diety ketogenicznej?

Geneza diety ketogenicznej jest prozdrowotna, początkowo opracowano ją w celu leczenia między innymi padaczki. Zdaniem ekspertów minimalizuje ona objawy padaczki aż u czterech na pięciu badanych pacjentów. Dieta ketogeniczna w wyżej wymienionym schorzeniu jest odpowiedzialna za to, że neurony nie są tak pobudzone jak w przypadku gdy są napędzane glukozą, tym sposobem napady wywołane padaczką występują znacznie rządzie. Podobnie sprawy mają się w przypadku takich chorób jak zespół Alzheimera oraz Parkinsona.

Badania potwierdzają, że dieta ketogeniczna zauważalnie łagodzi objawy wspomnianych chorób. Wielu badaczy twierdzi również że dieta keto pomaga podczas walki z nowotworami, jednak tu brakuje jednoznacznych, potwierdzających badań.
Kolejną z zalet stosowania diety ketogenicznej to jej zdolność do wspomagania walki z insulinoopornością. Dzięki swoim właściwością reguluje wydzielanie insuliny oraz ogranicza łaknienie produktów słodkich wysoko przetworzonych takich jak batony, ciastka, żelki, czekolady i tym podobne. Zapewnia uczucie sytości na długi czas, a także może być odpowiedzialna za zmniejszenie obrzęków. Może okazać się nieocenioną pomocą w redukcji dolegliwości trawiennych, takich jak wzdęcia.

Dieta ketogeniczna
fot.unsplash.com

Czy są jakieś wady diety ketogenicznej

Mimo że dieta ketogeniczna uchodzi za bardzo skuteczną, jeśli zależy nam na spadku wagi, to w życiu codziennym nie może być stosowana przez każdego, ze względu na jej możliwe skutki uboczne. Pomimo że z początku odczuwalny jest zastrzyku energii w organizmie osoby stosującej dietę ketogeniczną to lepsze samopoczucie oraz uczucie lekkości nie będzie trwało wiecznie. Około dwa do trzech miesięcy trwa okres, w którym będziemy się czuć jak najlepiej na keto diecie później efekty pozytywne mijają, a na ich miejsce przychodzi szereg efektów negatywnych. Pojawiają się problemy z trawieniem, spadek energii, zmęczenie oraz problemy z koncentracją, a także ciągła chęć na słodycze oraz nieprzyjemny zapach ciała.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here